Företagarens frågor och svar

Här har vi samlat frågor som du som företagare kan tänkas vilja ha svar på. Det handlar om fiber, om våra tjänster och om installationsprocessen. Och lite till.

Botkyrka Stadsnät är ett så kallat ”öppet nät”. Det innebär att det finns flera leverantörer som tillhandahåller tjänster att välja mellan. De tillhandahåller exempelvis bredband, tv och telefoni. 

Alla våra tjänsteleverantörer finns samlade på vår portal Zmarket.

Fibern vi talar om är en speciell sorts glasfiber, över fibern går det att överföra data mycket snabbare än över gamla nät av koppar eller mobila nät.

Med fiber får ni en mycket bättre uppkoppling för internet. Den högre hastigheten hjälper er till exempel när ni använder molnbaserade tjänster som t ex Office 365.

Det finns ett flertal operatörer att välja mellan, det kan vara olika operatörer beroende på om uppkopplingen sker via svartfiber, kapacitet eller öppet stadsnät.

Svartfiber är den bästa typen av uppkoppling. Då har operatörer hyrt ett eget fiberpar från deras station i Botkyrka till överlämningspunkten i din fastighet.

Med ett eget fiberpar kan operatören koppla alla hastigheter och tjänster de erbjuder.

Kapacitet är en punkt-till-punkt förbindelse på 10, 100 eller 1000 Mbit/s.

Antingen använder operatörer tjänster för att leverera tjänster från sin station i Botkyrka till överlämningspunkten i din fastighet eller också kan du som företagare använda kapacitet för att skapa ett internt nät mellan flera verksamhetsställen.

Öppet stadsnät är en internetuppkoppling på 10-100 Mbit/s. Ett snabbt och prisvärt internet med flera operatörer att välja mellan.

Anslutningskostnaden blir Stadsnätets kostnad för att bygga nätet, så det beror på förutsättningarna i ditt område.

Vi finns i nästan alla företag redan nu. Vi finns i alla kommunens centrum, vi finns i Eriksberg, Skyttbrink, Hantverksbyn mm.

Kontakta oss så tar vi reda på förutsättningarna.

Du ska alltid göra din felanmälan till din tjänsteleverantör, det är de som har hela supportansvaret.

Om de finner att felet inte finns i din eller i deras utrustning så kommer de att kontakta oss på Stadsnätet för att vi ska felsöka, men du som kund behöver bara ha kontakt med din Tjänsteleverantör.

Kontaktuppgifter till din tjänsteleverantör hittar du här.